Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lättskötta gångar, Önskar tips om tramptåliga växter
          Lena N
          Inlägg 01-12-2002, 21:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Har en del gångar som jag äntligen tänker få stil på till våren. Förut har jag tänkt att det mest lättskötta är gångar med plattor, men när de blivit några år är skarvarna hopplösa att hålla ogräsfria. Nu tänker jag göra bredare skarvar och där plantera t ex backtimjan. Ogräs kommer så klart att invadera likaväl, men med bredare (5-7 cm) skarvar blir det lättare att få upp rötterna. huh.gif

Jag har även tänkt på att helt enkelt så gräs på gångarna och köra över med gräsklipparen i samband med gräsklippningen. Men då riskerar jag att gräset ger sig ut i rabatterna på sidorna. wink.gif

I köksträdgården tänkte jag täcka gångarna med tidningar och halm.

Skulle vara roligt att få ta del av era erfarenheter av olika sorters gångar.
          wub.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 02-12-2002, 02:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Ja, du Lena jag är i samma fas som du. Jag har i över ett år inte kunnat bestämma mig för hur jag ska ha det med mina gångar. Inte nog med att jag inte vet hur jag vill att de ska löpa över täppan utan också vilken slags beläggningsmaterial jag ska ha:

Cementplattor - fula som bara den, och de ligger där redan. Kanske skulle jag flytta runt dem lite grand? Men kom på att de är svåra att få att svänga på ett mjukt och trevligt sätt. Sen allt jobbet att flytta dem och förbereda marken under! Puh! Svängda gångar med cementplattor är lika fula som raka.

Ölandsten?- lika mycket jox med underarbetet och sen är det ett intelligenstest i den högre skolan att pussla ihop dem för att få dem att svänga. Dyra är de med och alternativet hade varit att köpa begagnade - men hade jag då kunnat få stenar som såg lika dana ut?

Gräsmattegångar? - fint tycker jag. Men när jag frågade folk här på forumet så varnades jag för att de skulle bli gleggiga under vinterhalvåret för man trampar ner gräset där man går mycket och leran kommer fram och blir hal. Så har jag det nu faktiskt på sina ställen eftersom jag har flyttat rabatter och måste då gå på gräset. Det har blivit såpehalt och idag har jag fått lägga granris på dessa ställen för att slippa halka och glegg. Hunden och katterna vill inte gå på riset, de är dösura och hoppar hjälpligt över det här påfundet.

Singel då? - ja, det har jag funderat på mycket. Men får då synpunkter att det visserligen är trevligt med krasljudet men inte är skönt att gå barfota på. Det ska visst finnas slipade stenar som är trevligare att gå på men det gruset är nog mycket dyrare. Sen tillkommer problemet att få singel att ligga kvar där man vill ha det. Sen ljust grå singel eller vit blir ju med åren ganska smutsig och ser cementgrå ut.

Tegelkross? - ser trevligt ut. Jag vet dock inte om det färgar av sig. Vill inte dra in rödfärg innomhus.

Barkbitar? - såg i någon bok att man kunde ha det. Vet inte så mycket om detta än. Detta material gör ju ingenting om det "vandrar in" i rabatterna och man skulle bara kunna fylla på när det "har tagit slut". Sen vet jag inte hur det är att gå på, tystare än singel i alla fall om man tycker singel väsnas. Jag har fundrat på att ha det i min woodlandavdelning där jag tycker att det skulle passa som typ. Men som sagt jag har inte bestämt mig än.

Tusenskönor? - tätt planterade. Vackert att se på och blommar länge för oss skåningar och kan klippas riktigt låga men ända vara blommiga. Fick synpunkter att det blir "köttigt" att trampa på de gröna bladen, smetar av sig grönt och blir halt att gå på vid regn. Planterade på kyrkogården en himla massa tusenskönor som försöksområde. Problemet var att fåglarna drog upp ALLA så jag får komma på nått nytt där till våren.

Trampnarv (Sagina subulata) - har jag provplanterat en liten bit i trädgården. Den är ju en sån som växer mellan plattor och sprider sig bra. Problemet är kanske att den blir tuvig och att gången inte blir jämn att gå på. Det får vi se. Funkar det inte så river jag upp den.

Förstår du nu att jag har ett problem - liknande ditt - som jag ännu inte har löst? Det jag har funderat mycket på är om man verkligen måste ha samma beläggning överallt. Kanske är det trevligt om man har trädgården indelad i olika avdelningar och där har beläggning som passar till omgivningen. Det jag har funderat mycket på - en idé ur nån trädgårdsbok - var att på sittplatsen inte ha plattor/singel utan gräs för då kan man, utan att vara begränsad av beläggningen, flytta sina trädgårdsmöbler till det ställe där solen skiner eller till skuggan - om det är det man önskar. Att sittplatsen inte skulle bli så statisk. Detta kräver dock att man har trädgårdsstolar med bygel och inte ben som annars sjunker ner i jorden.

Ja, det här var ju ingen lösning på ditt problem Lena, utan bara ett inlägg som visar att det minsann inte är lätt det här.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon