Oj Eva, detta har du uppenbarligen funderat på. Tack för ditt utförliga svar.
Jag har redan beslutat att ha olika sorters beläggning på olika ställen. Gångarna används ju olika. De gångar som jag använder dagligen året runt är nu plattbeklädda och får fortsätta att vara det. Så himla fula tycker inte jag att de är. Skulle visserligen vara snyggare med t ex marktegel, men det finns viktigare saker att lägga pengarna på.
Sittplatserna vill jag också ha plattor på av praktiska skäl. Har man levt med trädgården några år vet man var man vill sitta vid olika tider på dagen, året och vid olika väder. Jag har några stycken sittplatser där jag ställt en liten bänk eller stol men inget bord. Det där med att äta ut är jag inte så begiven på, med balkongdörr och fönster öppna blir det tillräckligt somrigt även inne. De gånger jag dukar ute blir det på altanen och ingen annan stans.
Ölandsstenar har jag fem st som fanns här vid köpet. De fyra är fyrkantiga 50 x 50 cm. Den femte är oregelbunden. Jag har planerat att använda stenarna för en sådan där minisittplats längst bort på gräsmattan där den sista kvällssolen lyser. I lördags tog jag upp de två sista som låg nedanför en trappa (har tre trappor i trädgården). Det visade sig att dessa två ölandsstenar var dubbelt så tjocka som de andra två. Jag kunde med nöd och näppe baxa upp dem på en kärra och köra tvärs över altanen. Där står de nu och jag undrar hur jag ska kunna få ner dem för fyra trappsteg och tvärsöver gräsmattan! Den dagen den sorgen.
Täckbark med tidningar under har jag provat mellan en häck och en rabatt. Jag går inte där mer än vid trädgårdsarbete, och det har jag tyckt var en bra lösning. Vartannant år får jag räfsa återstående täckbark åt sidan och lägga på ett nytt lager tidningar och täcka igen med det som återstår av den gamla täckbarken kompletterad med några säckar ny.
Täckbark tror jag är en bra lösning för woodland.
Nu väntar jag på fler inlägg, det måste finnas massor av erfarenheter av gångar hos er på forumet.