Det är vackert med betong !!!
Betongplattor är varma att gå på påsommaren och torra på vintern. Stora betongplattor ligger still och är underhållsfria. Billigt i längden
I min trädgård fanns stora mängder oregelbundna skifferplattor. Dessa har jag använt till "finytorna" :två uteplatser och några gångar. I skarvarna har jag planterat lite olika saker beroende på läge och användning. Trampnarv, backtimjan och överaskande nog sedum fungerar bra i full sol och hård belastning.
Betongplattor är vad jag köper in
Om man blandar olika material får man ofta ett trevligt och personligt resultat. En gång jag är speciellt nöjd med består av 50x50 betongplattor i mitten (där man går) på båda sidor omgivna av små spillbitar skiffersten i grus. I gruset olika sorters krypande timjan. Detta mjukar upp den raka gången och får det hela att kännas bredare. Sten-grus-timjan fältet behöver ju inte vara rakt, så har jag lyckats ta hand om en del konstiga vinklar och oregelbundenheter.
Jag vill dessutom instämma i kören av varning för gräsmatta - inget för sydsvensk klimat.