Cilla, jag är nog inte officiell arborist, dvs. genomgått examet, som man nu kan göra även i Finland. Jag tror nog att jag kunde lätt klara förhöret, men inte praktiska delen, jag har aldrig lärt friklättring med sele, rep osv., för gammal. När jag började var det inte känt och kanske förbjudet av försäkerhets regler, på eget ansvar inte. Situation var kanske lik i Sverige, alla de första arboristerna hade fått sin skolning och erfarenhet utomlands. Jag har haft stor hjälp av två killar, en amerikanare som gifte en finsk flicka och en irländare, samma sak. Stephen Knapp var tvungen att flytta tillbaka och har nu egen firma i USA och över tio anställda, han var då, 1993 den första med ISA-sertifikat. Han kunde inte livnära sig här. Jag har också kommersiell skolning och vet hur viktigt är marknadsföring, SP och PR, det är därför jag tog den fina titeln. Och det har hjälpt, nu är titeln mera känt, det finns mera firmor, städerna anställer arborister och vi har egen förening för trädvård.
|