CITAT (Ingrid på Västkusten @ 26-11-2002, 22:16)
Halloj Petronella ifrån en total chilifantast,
Ja TRIXET är sortval och en habanero blir mogen i September oftast ;-) eller senare.
Kan jag få lov att rekommendera www.ortagarden.com som en helt utmärkt chiliställe i Sverige?
Derome Kryddor och Perenner hade urfina plantor till salu i somras :-) och nästa sommar är nog värt att hålla utkik efter dem om man bor i mina trakter.
Jag sår i feb/Mars - och väljer mina sorter med omsorg. Har speciella sorter som mognar tidigt och sorter såsom hab som mognar sent. Visste Du att man kan övervintra chilipepparplantor? Ger en krutstart i Februari med lampa och gödning :-)
Tidigaste Hab är oftast Orange Habanero, och en god chili med krut som är tidig är den som kallas för Jamaican bell av Örtagården i Vinslöv, mmm mmm
Toppenlänk:
www.reimerseeds.com
Hälsar Ingrid
Tack för den upplysningen!!!! Då måste det ju gå att övervintra vår vanliga paprika också???? Skördade paprikor som en tok denna sommar. Har aldrig dett något liknande, helt enorma med en underbar smak. Mina gäster trodde jag skämtade när jag sa att jag dragit upp plantorna från frö i feb.