Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Täcka med snö..., Kan jag sluta med det nu?
          niklaswik
          Inlägg 12-04-2006, 11:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Jag har som bekant (om nu nån minns. smile.gif ) en Passiflora caerulea på vintertest ute i min trädgård, som jag har haft täckt med först sand i ett tjockt lager, sen granris och sen har jag skottat upp en rejäl hög med snö över den, så har den stått hela vintern.

Nu börjar snön försvinna mer och mer även på dom här breddgraderna så det blir ett väldigt skottande för att behålla snöhögen över passionen, det smälter så fort.

Nu när det inte är så kallt längre, går bara ner ett par grader under 0 på nätterna, så kanske jag inte behöver ha snön som extra täcke längre, eller vad tror ni?

Det är ju samma sak som med andra "inte så härdiga" växter som jag är säker på att många har erfarenheter av, det här är min första i den kategorin.

Tack på förhand.

--------------------
          //Niklas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          niklaswik
          Inlägg 17-04-2006, 14:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Hur som helst så är snön borta nu och jag har nästan ingen annan snö på hela gården att ta av, så det är ingen fara längre.

Upptäckte också när jag kände på sanden som jag hade täckt med att den var tjälad från ca 5cm från ytan.. blink.gif

Blev en aning orolig, men sen klippte jag av den fula torra rankan från förra sommaren och upptäckte att i höjd med sandhögen så var det grönt innanför den gula torra utsidan. smile.gif

Därmed kan jag med 80% säkerhet (100% så fort jag ser nån ny tillväxt) säga att Passiflora caerulea klarar sig utomhus i svensk zon 4 med ytterst lite skydd. smile.gif

Ett "troligen" lyckat experiment alltså. smile.gif

--------------------
          //Niklas

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon