Vi har ett hus byggt 1903 och Gysinge centrum för byggnadsvård hittade jag ganska snabbt. Deras katalog innehåller en hel del tidstypiska reservdelar och många råd om renovering av gamla hus.
Järnvitriol hittade jag i deras katalog och det ville jag använda för att få en ny källardörr att se gammal ut, färghandlaren avrådde.
Det här är "av mig" valda citat ur Gysinges katalog, gällande järnvitriol:
"Järnvitriol utgör den konserverande beståndsdelen i tex falu rödfärg. Järnvitriol kan även användas utomhus vid gråning/patinering av trä i samband med tex timmerlagning. Järnvitriol är också det billigaste materialet till grå 'lasyrfärg' utomhus..... Järnvitriolen är en råvara, inte en färg. Järnvitriol är också en utomhusprodukt och bör ej användas inomhus. ...Järnvitriol har i långa tider använts för att få färskt trä att övergå till grå kulör på kortare tid än normalt, i samband med tex timmerlagningar på gamla byggnader, men lika ofta för diskret färgsättning på sommarstugor....Påpekandet hänger samman med att vitriolens kulör är svårstyrd. Tar man för stark järnvitriollösning blir det för grått, nästan grönt, tar man för lite blir det nästan ingen effekt alls. En del virke förändrar kulören jättemycket, annat virke reagerar nästan inte alls....Järnvitriol är konserverande för träet, motverkar alg- och svampangrepp och används därför även i vissa kulörer av slamfärger. Behandlingen behöver inte upprepas, annat än om vitriolen skulle lakas ur så att alger och svamp dyker upp...... Järnvitriolvatten har ingen egen kulör, men tack vare silverbetsen syns det om man får friställen.. Järnvitriolens egen grå kulör utvecklas nämligen inte förrän efter några månader. OBS! Järnvitriol skall inte strykas på virket förrän det sitter uppe på väggarna, annars finns risk för att man kan lägga på för mycket lösning."
Orkade du läsa ända hit?
Gysinges katalog finns på muséet

Men den var ganska dyr för att vara en katalog..
Lasyr kontra järnvitriol penningamässigt, vete sjutton, järnvitriolet såldes i påse om X antal kilo + silverbets, lasyr säljs i burk i valfri storlek och du pratade ju bara om några utemöbler...