Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sticklingar av vinranka?
          Halli
          Inlägg 30-03-2006, 13:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 7 296

Hej,

vi har köpt nytt hus och har en vinranka på altanen som tydligen ger små söta druvor på sensommaren/hösten. Nu är det så att vi ska flytta igen till sommaren, och då undrar jag om jag kan ta med mig sticklingar från vinrankan? Hur gör jag i så fall och när? I vilket väderstreck bör jag placera den?
          blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 19-04-2006, 22:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Om krukan (eller helst mjölkkartongen) räcker till, bör du få två noder under jordytan; det är nämligen här som rötterna bildas. Har det redan kommit knoppar kan du ta bort dem som hamnar under jord, för rötterna kommer i ring runt hela sticklingen. Du kan alltså få två ”våningsplan” med rötter. (Och ingen energi går åt för att bilda ett långt rotskott.)
          Det är därför som mjölkförpackningen är så bra – plats för flera noder utan att det går åt våldsamt mycket såjord. Se till att klippa bort ”krukans” nedre hörn med en sekatör, så överskott på vatten kan rinna ut.
          Finns det sedan även två noder, och knoppar, ovan jord, kommer det gröna blad från båda, men det kan tänkas att en uppsättning vissnar ner igen när växten satsar på en av tillväxtpunkterna.
          Glöm inte plastpåsen över, men ta av den och lufta ibland så inte jorden möglar. Placera ljust men inte i direkt solsken.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 02:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon