CITAT (Powerowic @ 19-04-2006, 15:36)
det är helgerån att ta ner träd
Det beror på vem man frågar :-) Vi tog hjälp av en släkting (som är pensionerad trädgårdsmästare) för att beskära äppelträden. Hon började förståss med att fråga vilken effekt vi var ute efter, om vi ville ha mer skörd eller så. Jag svarade att det i alla fall inte spelar någon roll om det blir mycket skörd eller inte, eftersom vi båda ändå är allergiska mot äpplen. Då undrade hon om vi verkligen ville ha kvar träden, vi kunde ju plantera något annat där i stället

Det var lite oväntat att en trädgårdsmästare skulle föreslå att man sågar ner ett äppelträd (som dessutom är ungt och friskt), men jag förstår hur hon tänker. Har man ingen nytta eller glädje av trädet och hellre har något annat så ska man inte vara rädd för att såga ner det och sätta dit något annat.
I det här fallet skulle jag rösta för att ni tar bort ett eller två träd, om ympning inte fungerar. En trädgård är ändå en begränsad yta, och även efterföljande generationer kan ha glädje av att få både sommar- och vinteräpplen.
Våra äppelträd står för övrigt kvar. Även äppelallergiker kan äta äppelpaj, och resten av äpplena blir till glädje för koltrastarna

Vi har stor tomt, och träden är inte i vägen.