Hej dammkillen, jag arbetar efter precis samma modell som du. Det är dock svårt att skapa en naturlig damm på en sådan liten yta som jag har till förfogande. Men jag har gjort mitt bästa genom att anlägga sumpzon runt halva "ovalen". Där frodas det mesta så det ger ett naturligt och mjukt intryck. Anledningen till bristen på utrymmet är att tomten är en vanlig radhustomt med ca 25 kvm på framsidan och ca 50 kvm på baksidan. Därför har jag valt att kalla min hemsida ( som jag håller på med och som snart ska vara utlagd ) för "mycket trädgård på liten yta". Det finns både för- och nackdelar med att ha så liten trädgård. Fördelarna är att det blir lagom mycket att sköta om och att det är lättare att få helheten att se snygg och fräsch ut och nackdelen är att man inte har plats för alla experiment som man vill prova. Givetvis har jag guldfisk i dammen, tre stycken, de tar jag in på vintern, till ett akvarium som är på 350 liter, dammen rymmer för övrigt ca 320 liter. Förutom den så har jag gjort en liten pöl på 50 liter på baksidan med en liten bäckfåra som rinner till. Titta gärna in i mitt fotoalbum och kom ihåg att inte låta ett begränsat utrymme stoppa er utan låt kreativiteten och skaparlusten flöda.
MvH Hans Böhlin
--------------------
|