McDonald's är ett fantastiskt företag som lyckats etablera sig över i stort sett hela jorden vilket enligt mig är beundransvärt. Naturligtvis bör ju varje amerikan (och svensk) vara införstådd med de risker friterad mat med mycket socker har för hälsopåverkan. Tycker det är skamligt att det inte räknas som allmän kännedom överallt. Hursomhelst är det enda företag som toppar McDonald's Coca-Cola. Go figure... Så det spelar egentligen ingen roll vad vi tycker om deras produkter, efterfrågan är överväldigande ändå.
Jag vet dock att McDonald's jobbar HÅRT med att tvätta bort "onyttighetsstämpeln", och har gjort det under ett antal år nu. Men det är nästan som om allmänheten kommer att kräva det ultimata inom näringsintag innan man är nöjd. De har en viss image som de inte vill förlora, men de kan helt klart förbättras och detta jobbas det på kan jag lova.
Vad gäller renligheten i kedjorna är det ofta så att dessa stora franchiser har bra och väl utarbetade rutiner när det gäller ALLT. Varenda befattning och rutin inom företaget är noggrant beskrivna i arbetshandböcker som skall följas till punkt och pricka. Det råder tom tävlingar mellan restaurangerna om vem som kan få högst betyg i renlighet mm. Med största sannolikhet är detta anledningen till att de passerar dessa test med toppresultat. Som sagt är det värre med privatägda små "hak" där man inte riktigt orkar bry sig kanske... Generellt sett i alla fall.
Personligen är jag helt inne på att lägga om mina matvanor. Jag behöver inte gå ner i vikt, snarare tvärtom, vilket verkar svårt med den nyttigare diet jag strävar efter. Om någon har tips angående detta så nämn gärna det här! Jag tänker inte räkna points eller följa Atkins, snarare erkänna de vetenskapliga studier som ger en fingervisning om vad som är bra och mindre bra. Jag ser fram emot det erhört mycket eftersom jag vet hur mycket bättre man kommer må, hur mycket bättre man sover och hur piggare man blir av en förändrad kost. Träningen ska också bli kul, har ju en sprillans ny mountainbike! Frågan är bara hur man då lyckas gå UPP i vikt av detta...
--------------------
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.
|