Jag hade mina (8st) i söder fönster. Det du bör tänka på är att de är tropiska växter - vilket innebär att de vill ha sol, värme och vatten. Jag hade nog inte ens tänkt tanken att låta min stå en sekund ute i -3*, som allra lägst +5*. Mina hade inte en gnutta ersättningsljus och de växte hur fint som helst - men det beror ju på hur och var du bor. Jag bodde i Uppsala, så bor du i norrland kanske ersättningsljus kan vara bra. Men de ska inte växa så hemskt mycket under vintern, utan detta ska ske på våren och under sommaren. Så vinter tid så får man räkna med del gula blad som med alla växter.
Låt den vara fuktig men inte blöt - jag vattnade min 1ggr/vecka under vår, höst och vinter; Under sommaren (eller så fort det blir hett...+15 och upp åt!) blir det i stort sätt varje dag. Låt den stå i söderfönster, men se till att hålla den konstant fuktig. När man köper en ny planta så kommer garranterat en del knoppar att ramla av och detta pga miljö ombyte. Till våren innan nya skott börjar skjutas så planteras den om och klipps ner ganska hårt, även rotsystemet bör trimmas en del () en regel vid detta är att "de under jord" ska vara större än "de över jord". Detta sker i Jan. /Feb., har du glömt bort det så strunta i det - då får du leva med långa rangliga grenar!. För den skjuter knoppar på årsskotten! När björken slår ut kan du flytta ut den gradvis (alltså inte i gassande sol direkt!) utomhus. Gödning ges när skotten börjar skjutas...vilket brukar vara i slutet av Feb. eller början på Mars.
När knoppar väl kommit så FÅR INTE KRUKAN UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER FLYTTAS PÅ ELLER VRIDAS PÅ! För då ramlar knopparna av. Detta beror på att knoppen vrider sig efter solen och vider du då på krukan så vrider du av knoppen(-arna)! Om du promt måste vrida på krukan så rekomenderar de odlare jag pratat med 1/4 varv i månaden max - men helst inte.
Hibiskusar drar lätt till sig ohyra. Spinn bland annat som (om du får det) garranerat sprider sig till i stort sätt alla andra växter...MEN...provado plus hjälper (kan köpas i de flesta affärer!). Sprayas på undersida av bladen 1-2ggr/vecka! Dessa kommer när det är varmt och kvaft inne!
Har du några frågor så ställ dem, så kan jag nog svara på dem!
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|