MOROT KAN FORKULTIVERES! Ser at "Åsa, Mälardalen" skriver at morot (gulrot på norsk) ikke kan forkultiveres. Joda - det går fint! Man tar en melkekartong/mjölkkartong, skjærer av toppen, stikker hull i bunnen for drenering. Deretter fyller man opp med vanlig jord 2/3 fullt, resten med såjord. Langs kanten sår man 12 frø i hver kartong, trykk frøene ned i jorden, gjerne litt sand over. Dekk med plast og hold fuktig. Spirer raskt på et varmt badegulv. Fjern plasten så snart det første frøet spirer - gi litt gjødsel etterhvert som de vokser. I mitt drivhus står nå kartongene klare til utplanting med spirte gulrøtter - og slik gjør jeg da: Jeg kutter av bunnen på kartongen - da vil røttene være helt nede i bunnen. Deretter graver jeg ned kartongen med ca. 10 cm mellom hver kartong. Jeg dyrker alle gulrøtter i kartong. Fordelene er at man kan sette mange gulrøtter på liten plass, begynne å høste tidlig, og man får store, rette og saftige gulrøtter. Jeg sår med noen ukers mellomrom så jeg har gulrøtter hele sommeren Gulrøttene får plass ved at kartongen sprekker etterhvert.
Lykke til![B][B][I][B]
|