Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tujahäck, Ett bra val?
          Karrolina
          Inlägg 26-04-2006, 18:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej! jag hade bestämt mig för en tujahäck hem till oss tills jag sökte här på forumet. Nu är jag osäker.. Det verkar jobbigt om man behöver täcka mot solen och så.

Häcken vi ska plantera ska vara 35 m lång så jag vill inte att det ska misslyckas. Det kostar ju en del pengar! Vi bor i zon 4. Häcken kommer ha full sol hela dagen och det är lerjord. Dumt med tuja då kanske? Vi hade såklart tänkt jordförbättra..

Många här i området har granhäck som vintergrön häck men jag tycker att det är trist och så blir den så tjock.

Vad tror ni? Jag vill inte slänga typ 6000:- i sjön!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 28-04-2006, 09:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Så ska du inte känna. Se det hela istället som en fantastisk möjlighet du har att bygga upp en fantastisk häck i ett fantastiskt läge! Söderläge och lerjord är i grund och botten ofta ett bra odlingsläge.

Thuja kan mycket väl fungera bra och mycket hänger på etableringen och, som katah skriver, etableringsbevattningen. Thuja är en relativt vattenkrävande växt med ytliga rötter. När man planterar nytt är rotsystemet litet i förhållande till antal blad/barr och därför måste plantorna stödbevattnas för att etablera sig bra. En växtbädd som är torr eller slarvigt gjord kan leda till solbränna och döda grenar på våren. Men gör man ordentligt från början minskar risken för det. Som jag skrev innan kan soligt söderläge och lerjord var problematiskt för Thuja, men det måste inte vara det förutsatt att växterna har ordentligt med vatten och tillräcklig växtbädd för rötterna att sprida sig i. Vad man bör tänka på när det gäller Thuja är också att den inte är överförtjust i alltför basisk jord men måste inte ha särskilt sur jord heller.

Thuja occidentalis 'Brabant' är en klonad selektion av vanlig Thuja occidentalis. Den har ett lite mer upprätt växtsätt och lite bättre grön färg. När det gäller klippt häck och thuja föredrar jag personligen vanlig sticklingsförökad Thuja occidentalis då den är lite härdigare och formar sig mer tacksamt vid klippning än vad 'Brabant' gör. Men det är en smakfråga.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 08:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon