Tack så mycket för ett stort skratt! Jättekul, fast jag håller med om att man tycker synd om de små "presenterna". Den här var ju rätt stor....har sorkarna korsat sig med bävrarna?
Själv har jag genomlevt en sommar med fladdermöss. Inomhus! Har inte lyckats lista ut var de tar sig in till mig. Jag går en runda varje kväll innan läggdags och samlar in de små liven och släpper ut dem. Häromdagen satt det sex! stycken i min glaslampa från Indiska. De levde, den minsta var ca 2 cm och jättesöt. Måste berätta en sak till: En kväll var det två fladderungar i mitt sovrum. Jag har myggnät runt sängen för jag vill inte ha dem hos mig när jag sover...iallfall så ramlade den ena ner bakom sängen och den andra var bakom en hög byrå. Och jag ville gå och lägga mig pronto! Då öppnade jag fönstret och släckte lampan. Så kom en stor fladdermus (mamman?) och flög in i rummet, flög runt några varv och när den flög ut hade den den ena ungen med sig! Sen väntade jag en stund och till slut kröp den andra ungen upp bakom sängen. Satte sig på sängknoppen, vände på huvudet och såg på mig och sen flög den ut. Så den metoden praktiserar jag hädanefter, släckt lyse och öppet fönster.
Men visst var det häftigt att mamman faktiskt kom och hämtade ungen!
Hon hade varit utanför flera gånger tror jag,(mycket spillning på fönsterblecket) halva fönstret har myggnät och hon hade väl hört ungarnas pip innanför...