CITAT (Eva i Skåne @ 27-04-2006, 19:14)
Oh, vad jag blir frestad Krister, att flytta ut en massa saker, t ex fuchsiorna, men vågar jag verkligen det?
Ge mig ett råd.
De har stått inne i ca 8-10grader i vinter, har fått lite vatten några gånger på sistone och förvånansvärt många (för att vara hos mig) har börjat grönska. De står fortfarande i samma temperatur inne, MEN där är alldeles för dåligt ljus nu när de blir gröna. Vågar jag verkligen flytta ut dem på terassen? Skulle ju så gärna vilja bli av med dem från huset.
Jag är inte där varje kväll och kan täcka om det blir en kall natt, men kan jag isåfall lämna dem med fiberduk över i 2-3 dagar?
Och förresten. Omplantering i ny jord har jag inte gjort ännu. Kan jag göra det innan jag ev vågar flytta ut dem?
Mina står ute i sol med fiberduk över, skulle köra utan duk men litar inte på meteorologerna, som natten till igår fick jag gå ut o slänga duk över kl 04.00 när tempen hade sjunkit till +0,8 och meteorologerna sade att det inte skulle sjunka under 4-5 grader

, Dessutom vattnar jag dem, har alltid gjort så

hur ska de annars kunna börja växa om de inte får vätska
Tror nog att du kan ställa ut dina, speciellt i zon 1.
passa på att byta jord på dem innan de börjar växa, när de börjat sliter man alltid sönder lite av de vita sugrötterna.
Dessutom fick mina kogödsel som jag blandade i jorden
(experterna sliter nog sitt hår när de läser detta) men det fungerar för mig,
Plastpåsar.... vatten.... gödsel.... sol...
krister