Tror inte att många muslimer i Sverige håller med om att ändra lagarna. Sveriges muslimska råd var väl oxå emot detta och ansåg att det skulle öka segregeringen. Hoppas sannerligen inte att detta fullkomligt korkade uttalande gjort att alla muslimer får en massa obehag.
Apropå kyrkor. Är med i Svenska kyrkan och skulle aldrig falla mig in att gå ur, inte om jag skulle vilja påverka och det är det jag vill. Tycker jag mig inte ha något att tillföra så kan jag gå ur men då upphör faktiskt min rätt att gnälla. Tycker verkligen att kyrkan skulle må bra av att utvecklas i bl a sin syn på konst i samband med religion. Jag kan förstå men inte acceptera att folk blir upprörda av konstutställningar i kyrkor som inte håller sin inom "gängse ramar". Vad är det då man har lagt sin tro på? Står der inte i någon relativt känd bok om "skrymtare"? För mig finns min tro i mitt hjärta. Kyrkan är en byggnad där människor ska kunna samlas i fredliga former.
Apropå helgdagar. Jag kan inte förstå diskussionen om "mitt", "ditt" och "vårt" gällande helgdagar. Heldagarna är väl allas om vi känner för att fira dem? Jag har svårt att kunna blanda ihop religionstillhörighet med etnicitet. Vissa firar gärna midsommar ( t e x Svensson som är min granne, holländare och muslimer), andra inte ( t e x folk som inte gillar midsommar eller sommaren). Andra firar jul ( t e x muslimer och nästintill hela jorden), andra inte (t e x utmarginaliserade människor som inte kan se vitsen med att fira något).
Att någon skola inför förbud mot att sjunga nationalsången är ju knappast inte en stackars invandares fel. Det är ju ett snedvridet beslut av skolledningen eller vilka det nu är som fattar beslutet.
|