CITAT (Ramoth @ 03-05-2006, 16:10)
CITAT (Whiskuchi @ 03-05-2006, 14:58)
CITAT (kristerh @ 03-05-2006, 11:14)
Min kisse slukade den nya med kyckling, den har jag köpt flera gånger sedan dess, det är den enda blötmaten min katt äter allt av.
Jag tror nog inte den är så dålig, det är strimlat kycklingkött med någon sås. Bätre det än de andra kattmaterna som nästan bara innehåller slaktavfall
krister
Vad är det för fel på slaktavfall?
Shebas nyhet älskas här hemma, men den innehåller tyvärr bara 50% kött så de får den inte ofta. Istället får de vanlig burkmat, 100% rent kött - det de är byggda för att äta. För inte äter en vild katt stärkelse!!

Apropå stärkelse i kattmat så är både spanmål och potatis direkt skadliga för katter.
Slakteriavfall däremot kan katter ofta ha god nytta av.
Vilka burkar innehåller 100% rent kött?
Läser man det finstilta på exv Mjau - som är en av de få burkmaterna som håller sig till animaliska ingredienser - så ser man att det står kött och köttbiprodukter, och där till ofta den lilla brasklappen "minst 4% kött".
Köttbiprodukter är just bla slakteriavfall. MEN som är bra mat till katter. I vart fall våldsamt mycket bättre än majs, ris och vete!
Vill man vara på den säkra sidan så får man laga själv

Ps. Förutom Mjau, så är det faktiskt bara Sheba (så vitt jag vet) som bara inehåller animaliska ingredienser. Den nya sorten kanske är mer "utspädd" förstås. jag har bara läst på de "vanliga" burkarna.
Det är minst 4% av den smak som står på burken
Alltså kan de i teorin blanda 4% oxkött, 4% kyckling, 4% kalkon, 4% lamm osv osv, fylla upp till 100% med köttbiprodukter och sen bara sätta olika etiketter på burkarna
Vad jag menade var att Mjauburkarna innehåller 100% animaliskt, till skillnad från stärkelsen i Shebas delikatessburkar (som iofs tas väldigt väl emot här hemma). Nån gång ska jag provbarfa mina katter, men jag måste hitta nåt ställe där jag kan köpa små små köttbitar - vi människor i huset är vegetarianer och om de inte äter vill jag inte bli stående med kött över
ICA-handlarnas burkmat är också 100% animalisk, eller var iaf sist jag kollade
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.