Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur många år kan man ha rosor i kruka?
          Sommartorparn
          Inlägg 06-05-2006, 08:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har några krukade rosor som jag ännu inte vet var jag ska plantera. Under vintern hade jag dom nergrävda med kruka o allt. Kan jag ha dom kvar i krukan ett år till? Bör jag gödsla eller plantera om?

Vissa av dessa rosor köpte jag i krukan redan förra våren, när dom hade rea. Andra är rotskott som jag har fått och planterat i kruka förra våren. Dom är fortfarande mycket små, så jag tror inte det är risk att dom har för trångt, men dom köpta rosorna kanske borde komma ut i något större? Eftersom jag ännu på länge inte vet var jag ska ha dom, kanske jag ska låta dom vara krukrosor?

Ni som har rosor i krukor för jämnan, hur stora krukor behövs ungefär? Hur gör ni med dom på vintern? Kan dom stå ensamma i en sommarstuga utan vattning hela vintern?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 07-05-2006, 10:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

[QUOTE=kerstin z5-6,07-05-2006, 11:02]-och i kruka ger jag blåkorn varje vecka , nävavis .. rosor är hungriga , smile.gif QUOTE]
          Ojdå, det hade jag ingen tanke på. sad.gif Dom fick vara glada om dom fick vatten varje vecka. Billigaste köpejorden använde jag.

Nävavis säger du. Stora nävar? Gäller samma för ros(konst)gödsel? Knasigt nog står doseringen på dessa förpackningar alltid i gram och inte i deciliter. (Vem har med sig våg i trädgården!) Så jag brukar försiktigt hälla 1/2 dl vid varje buske......

Hur vet man vilka rosor som går att ha i kruka och hur stora bör i så fall dessa vara?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 09:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon