Köpte en liten gård för några år sedan, som sägs ha haft en trädgård som ständigt blommade och var mer eller mindre en vallfärdsträdgård för blomälskare. Tyvär så hade förre ägarinnan ingen möjlighet att ta hand om den de sista 10 åren, så det var en väldigt igenvuxen och vild trädgård jag tog över. Kirskål, nässlor, kvickrot, bolltistlar, kungsljus och maskrosor, tistlar och kejsarkronor var väl det som det fanns mest av. Jag trodde att det bara var att sätta spaden i jorden och skapa min egen... Men jag vågar knappt gräva i trädgården, för så fort jag gör något så kommer det upp något nytt och jag blir nyfiken. Kanske något jag inte känner igen...
Mina tidigare erfarenheter av trädgård är totala motsatsen till denna, då fick jag vara glad om något ville växa överhuvudtaget, här växer allt mig över huvudet om jag vänder ryggen till. Finns på Gotlands bördigaste jord.
Tre år i rad har jag bl.a grävt upp tulpanlökar ur en rosenrabatt, och flyttat dem till nya övervintringsställen, för att senare kunna placera dem på "säkra" ställen, men de tycks aldrig ta slut. Rosenrabatten översvämmas av tulpaner och rosorna kvävs... och inte bara där.
Rariteter säger en del... och jag vet inte... finns lökar där som kan var ättlingar till sådant som planterats för mellan 50 och 90 år sedan säger de som kände förre ägaren.
I år har jag skaffat mig en digitalkamera och försöker fota det som kommer upp. De tidiga sorterna som kom senare än vanligt i år finns nu på en tillfällig hemsida som jag tänkte ha kvar tills vidare och jag kommer lägga in nya så fort de slår ut.
Om nu denna sommar blir lika dan som de tidigare så kommer de sista tulpanerna upp runt midsommar och några är redan nu överblommade.
Vart kan man vända sig för att få hjälp med att få dem namngivna? Finns det någon här på forumet? För tillfället så känns det som att tulpanerna är dem jag i första hand vill komma till rätta med, men är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning Magga
Blommor