CITAT (ah56 @ 09-05-2006, 13:34)
Fattar inte varför lönen skall vara så hemlig.
En gång i tiden fick jag folk (speciellt killar) att rygga tillbaka om jag råkade berätta vad jag hade för medelbetyg och vad jag gick för linje på gymnasiet. Jag avfärdades som en nörd och plugghäst, som "vanliga" människor säkert inte kan snacka med. En del mumlade även lite om hur matte och fysik var något dom aldrig riktigt fattade.
Det är lite av samma anledning jag inte går och skyltar med min lön och mitt yrke så mycket. Presenterar jag mig som systemutvecklare ("programmerare" på vardagsspråk) med civilingenjörsexamen i data får många en lätt frånvarande blick, och mumlar något om att dom inte har nån koll på det där med datorer. Eller frågar om jag kan förklara varför deras dator ibland är så långsam

Och det blir inte roligare om de får reda på att min heltidslön (och i vissa fall den deltidslön jag faktiskt har) efter skatt skulle motsvara deras lön före skatt trots att jag bara har jobbat i c:a 6 år och de jobbar med något "viktigare" än att sitta och knappa på en dator.
Men, för att återgå till ursprungliga ämnet i tråden: Jag tjänar tillräckligt, jag har valt att jobba 75% eftersom jag får tillräckligt med pengar ändå, jag trivs med mitt jobb som systemutvecklare och för att få det har jag pluggat data på KTH i 4,5 år