Min Main Coon, Morris, är semilånghårskatt och varje vår lämnar jag in honom på Haninge djurklinik så dom får klippa tovor. Han har långa hår frampå bröstet och under 'armhålorna' och når inte att slicka hela vägen ut på hårstråna så till sist blir det tovor. Till saken hör att vi, hans närmaste, inte får kamma eller borsta för då tar han till brösttoner och smäller till när det inte passar honom. Han väger uppåt åtta kilo och det känns ordentligt när han visar musklerna! När flickorna på djurkliniken tar hand om honom så är han from som ett lamm och väldigt skrajsen så han vågar inte ta ton där

. Förra året föreslog en av flickorna att hon kunde klippa lejonklippning på honom nästa gång, men tack- och- lov så slapp han bli förnedrad denna vår, tovorna var inte så många.
Tovorna går utmärkt att använda som musavskräckande medel istället för musfällor eller gift! Vi har inte haft möss i huset sen jag placerar ut katt-tovor på strategiska ställen i huset och överblivna tovor har mottagits med tacksamhet av grannarna!
/Gunvor