Gratulerar till hallonplantorna! De som ev burit bär i år, klipper du ned i höst. Och sen sparar du årsskotten, som ger bär nästa år.
Krusbär och vinbär har jag skaffat på ungefär samma sätt, dvs gratis. Krusbär fick jag när en god vän glesade ur sina buskar på våren. Stoppade ned kvistarna i en hink vatten, där de fick rota till sig. Sen grävde jag ned dem där jag ville ha dem. Fungerade jättefint! Hade egna krusbär samma höst.
Vinbär - ja, där kollade jag att buskarna inte hade vinbärsgallkvalster, dvs "kulor på grenarna", utan att de såg friska och gröna ut. Sen böjde jag ned en gren och la en tegelsten över. Året efter hade grenen rotat sig i marken. Då tog vi loss den från moderplantan och jag släpade hem den till mig och planterade den. Den hann inte ge något första året, men i år har jag några klasar. Och nästa år räknar jag iskallt med flera. Du kan ta likadana avläggare från krusbär. Kolla bara att buskarna du tar ifrån ser friska och gröna ut och ger bra avkastning. (Oj, det här gillar nog inte Åsa!).
Jordgubbar har jag slutat med. De drog till sig vandaler som både åt upp jordgubbarna och sprang sönder grönsakslanden. Jordgubbar är så attraktiva att man måste gömma dem. Annars har man snart påhälsning! Nu har jag bara två-tre plantor gömda vid rötterna till de fleåriga solrosorna. Jordgubbsplantorna måste förnyas med några års mellanrum om de ska ge bra skörd.
Kompost har jag förbättrar med vid behov. Ofta på våren, samtidigt med gödseln. Ibland på hösten. Jag vet inte vilket som är bäst. Men för mig har våren alltid varit gödseltid, eftersom jag vill ge grönsakerna en bra start.
Om du ska odla rönsaker, och det ska du väl? - läs på om växelbruk under vintern, så vet du precis hur du ska göra i vår. Men redan nu kan du så en del! Asiatiska bladgrönsaker och perenner t ex. Ännu är säsongen inte slut. Och gillar du vitlök, så slänger du ned några klyftor i september, så får du fin vitlök att skörda i juli/aug nästa år. / Annki
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|