Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> De bara hänger., Slokande gurkor.
          Eca
          Inlägg 08-07-2003, 22:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 105

sad.gif sad.gif
          Är förtvivlad över mina gurkplantor. Varit jättefina, blommat och fina i färgen. Sen helt plötsligt börjar de sloka...REJÄLT! Ser lite piggare ut på kvällarna men dagtid jätteledsna. Vad är detta. Vattnar med ljummet vatten. Vädrar i växthuset. Fiberduk som skydd för solen.

Hjälp, vad gör jag?

--------------------

~Eca~

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          e_sedell
          Inlägg 01-08-2003, 18:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (ariana @ 31-07-2003, 00:57)
          Funderar på min gurkplanta den är fin en ny varje dag hitills men nu finns massor med 10 cm stora gurkor kan den klara så mycket, hur mycket orkar en planta med skall jag toppa den, ge mer näring,vet någon vad som är bäst.

Hehe, toppa den inte. När den är typ 20-30 cm från taket kan du låta en "gren" gå ut, om du inte låter den hänga över en ståltråd och gå neråt. När den har gett skörd ut till toppen så klipper du ner den och låter grenen växa vidare. Förmodligen blire det inte aktuellt eftersom det inte brukar fungera så bra i små hobbyhus, även fast de är så låga och oavsätt hur bra odlare man är.

En gurkplanta klarar tre gurkor.

Ehhhh, vad jag yrar. Jag tänkte på slanggurka *suck*.
          Turkgurkan behöver man inte gallra, de klarar sig bra själva. Släpp ut alla skott, toppa dem vid marken (det är träligt med smutsiga gurkor och så går man och trampar på det). När plantan nått tråden viker du över den och låter den gå ut 30-40 cm och sedan toppar. Detta för att den inte ska åka ner av tyngden. Man kan släppa ner en till marken om man vill, men det är inte så bra. Det blir så tätt att man får svårt(are) at hitta gurkan och plantan mår inte värst bra av det heller....

Nu fick ni lära er lite om både slanggurkor och smågurkor(turkgurkor).

--------------------
          Erik, zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon