Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ID-hjälp behövs
          Aries
          Inlägg 03-05-2006, 10:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

Förra hösten fick jag rotskott av vildvin av en bekant. Men jag fick tydligen något annat på köpet. Vad kan detta vara?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-05-2006, 05:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Aries @ 17-05-2006, 23:08)
          Svärmor har haft fel förut. *öhöm...* rolleyes.gif

Nej men, svärmödrar har väl ALDRIG fel? Svära i kyrkan på det viset.... laugh.gif (Nej, ta nu inte illa upp, alla svärmödrar - jag ÄLSKAR min egen svärmor, och då är jag helt ärlig!)

Det jag skulle säga var att det definitivt är iris, men jag har hört många äldre kalla dem för irisliljor, franskliljor/franska liljor etc. Och det stämmer ju - motivet "fransk lilja", eller fleur-de-lis, ÄR faktiskt en iris. (Här kan man fortsätta brodera ut med att ännu längre tillbaka så klumpade man ihop alla blommor till samma "namngrupp", ofta beroende på blomstorlek. Allt småblommigt var violer (tänk nattviol, månviol osv), allt klockformigt var liljor (klosterlilja, daglilja), allt rundblommigt var rosor (julros, stockros) osv.

Oj, det blev långt detta....
          Men dina första små okändisar - är du säker på att det är "odlingsvärda" saker? Jag tycker att den på bild nummer 2 påminner väldigt mycket om jordreva, som är ett vanligt ogräs i t.ex. gräsmattor. Växer i så fall lite halvkrypande och får blå läppblommor.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon