Tja, anledningen till att man inte hör några förespråkare är nog att så fort sånt kommer på tal blir dom angripna av agressiva Rounduphatare så man håller tyst och sprutar i hemlighet. Jag är dock ganska hårdhudad och kan ge tillbaka med samma mynt.
Beträffande vetenskapsbloggen så vet jag inte hur mycket man skall lita på den. Hon gör samma fel som jag gjorde i början, kallar medlet för glyfosfat när det heter glyfosat. Sänker trovärdigheten en del. Nu sprutar jag inte på grodor eller i närheten av vatten så där är det ingen fara.
Undersökningen av effekten på småkryp hittade jag för några år sen på Kemikalieinspektionens hemsida. Risken finns att dom plockat bort den när dom kom med sitt förbudsförslag. Till och med dom fattar nog att man kan inte komma med dubbla budskap.
Så till sist, jätteT. Sprutar man i närheten av vattendrag så kan det möjligen läcka ut i ytvattnet, inte i grundvattnet. Skilj på ytvatten och grundvatten. Visserligen är det ingen större skillnad på vattnet men fanatikerna skyller alltid på risken för grundvattenskador för det är mer värdeladdat.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|