Hej! Vad kul att ni är intresserade av mitt hemland! =)
Dublin är en härlig stad som ständigt förändras, den växer så det knakar. Nuförtiden kan den se helt annorlunda ut från år till år pga nybyggnationer överallt. Mitt bästa tips är att hålla dig till huvudgatorna och kanske någon expedition till Guinnessbryggeriet eller Phoenix park (Europas största stadspark). Även Dublin har dock sina avigsidor med vissa områden som man ska undvika. Det bästa tipset med avseende på detta är att fråga killen bredvid dig på närmaste pub, befolkningen är kända för att vara väldigt vänliga så behöver du/ni hjälp med något går det alltid bra att fråga en förbipasserande eller liknande =) (Barn är ofta svårare att fråga om råd/vägbeskrivningar då de oftast blivit noga instruerade av sina föräldrar att inte prata med främlingar... Been there, done that... )
Trinity College är en "uråldrig" skola där man kan få sin historietörst släckt och mitt bästa tips förutom Dublin är lätt Galway, en otroligt vacker stad i en ännu vackrare omgivning. En utflykt därifrån bör gå till the cliffs of Moher, där du garanterat kommer slå hakan i backen... (Jag har/hade ett par bilder därifrån, ska se om jag hittar dem så kan jag lägga upp dem här)
Saker att tänka på:
Västra Irland är vackert, men en del fattighet kan man stöta på och speciellt på kvällarna kan det bli lite stökigt. Värt att tänka på om man har barn exempelvis.
Om du hamnar i sydvästra Irland kan du stöta på det "riktiga" språket, Gaeliska. Här går det bra att prata engelska men man KAN titta snett på er i och med att man är lite mer konservativ i de mindre byarna i dessa områden. Som bekant är ju inte Irländare och Engelsmän (och därmed språket) bästisar, men säg "Dhia duit" och le så ska det nog gå bra

Vädret på ön är extremt ombytligt och som tidigare nämnts kan strålande sol slå om till ösregn eller stormbyar på någon minut, detta på grund av att Atlanten är närmsta granne. Man kan ofta se molnen fullkomligen rusa över himlen. Så det kan vara värt att ta med sig en extra tröja eller vindjacka ut.
Det jag själv bäst gillar med landet är den otroligt friska luften (undantaget Dublin centrum då möjligtvis). Men om du har en stund över, ställ dig och se ut över landskapen och ta några friska djupa andetag, det ger lugn ända in i själen! =)
För mer praktiska tips så rekommenderar jag:
www.visitireland.com
Ha en trevlig resa!
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.