Så dyker DDT upp i debatten igen, jag väntade på det. Hade DDT uppfunnits nu hade det aldrig kommit i produktion. Man lärde sig mycket sen man insett riskerna med det och andra tveksamma ämnen, metylkvicksilver och PCB för att nämna några. Det man lärt sig är att undvika ämnen som är svårnedbrytbara och som kan upplagras i kroppen. Och att prova ordentligt. Tyvärr görs inte detta på vissa ämnen men glyfosat har genomgått många prov. Det har fördelen att brytas ner snabbt, halveringstiden är ett par dygn, och är inte fettlösligt så det kan inte lagras i kroppen. Jag läste nånstans att om en människa får i sig glyfosat så utsöndras det snabbare genom njurarna än det kan tas upp via tarmen.
Vad gäller Roundup så är jag lite förundrad över hur man blandar ihop olika saker. Glyfosatet uppfanns av Monsanto. Monsanto är ett kemiföretag. Monsanto tillverkade även Agent Orange till USA:s armé för att sprutas över Vietnam. Agent Orange innehöll dioxin vilket inte Roundup gör. USA:s president heter Busch.
Av detta får man en massa konstiga sammanblandningar. Vänsterfolk gillar inte Busch, alltså är Roundup giftigt. Samma sak tycker kemihatarna. Andra anser att Roundup innehåller dioxin eftersom Agent Orange innehöll det. OSV. Var sak för sig är min paroll.
Ekologisk odling är väl inte helt fel men ibland tycker jag att man fokuserar på fel saker. Det är inte så att man bedömer ett ämne för vad det är utan var det passar in i deras tankar om naturen. Kogödsel är bra för det kommer från djur. Att det sen kan innehålla dödlig EHEC-smitta bryr man sig inte om. Det är lite av nån slags naturreligion och jag som är övertygad ateist.