Potatisodling hjälper knappast mot rotogräs. Du kommer inte åt dom plantorna som växer upp i närheten av potatisplantorna utan att skada dessa.
Vem väckte Malin mitt i natten?

Beträffande glyfosat/glyfosfat så används den första beteckningen på förpackningen av Monsanto. Om det är en felöversättning eller varför är oväsentligt, det är deras beteckning som gäller.
Tycker inte heller att man skall dricka koncentrerad Roundup men det gäller dom flesta ämnen. Lite salt i maten är bara gott men dricker man saltlake är det nog magpumpning som gäller. Dvs att få bort det man inte kräkts upp.
Problemet med att söka på nätet är att det är så svårt att kontrollera om det man hittar är sant eller inte. Det mesta man hittar är mot användningen men å andra sidan är miljörörelsen mest aktiv så det är svårt att bida sig en objektiv uppfattning. Jag skulle faktistisk vilja att någon opartisk grupp tog sig tid att undersöka saken, kollade alla undersökningar och framför allt gjorde egna tester under naturliga förhållanden. Men sånt kostar både tid och pengar.
Jg har till synes inte haft några problem när jag använt Roundup. Jag har gjort ordentliga utrotningar av kirskål med besprutningar förmodligen långt över vad tillverkaren rekommenderat och redan samma år har nya växter etablerat sig på egen hand på området. Så även vid sommarstugan och ändå har jag där så mycket paddor och grodor på tomten att jag får gå försiktigt på kvällen för att inte riskera att trampa på nån.