CITAT (ninnisky @ 28-05-2006, 11:21)
Mycket nyttigare än utgången pencillin är utan tvekan mitt gamla husmansrecept: ta en whisky och borsta sakta ner den i halsen med en tunn flaskborste - ät en citronklyfta efter

:) Lovar att du är återställd inom två dagar

:D
Eller död.

Betänk att jag är helnykterist.
Beträffande mediciners hållbarhet så är den satt med hjälp av både hängslen och livrem. Läkemedelsföretaget måste kunna garantera att mediciner håller till angiven tidpunkt även om den förvarats felaktigt. Därför sätts tiden med god marginal. En annan synpunkt är att ju mer medicin som slängs i onödan pga utgångentiden desto mer kan man sälja.
Jag pratade med saken om en anställd på Astra? om saken för några år sen och hon visste mycket. Dragerade tabletter som i detta fallet håller minst dubbelt så länge. När jag ser på utskriftsdatumet så kan jag räkna ut att tiden var nog satt till 2 år. Minst.
Sen finns det andra mediciner och andra medicinformer som inte håller så länge. Ögondroppar som bara håller 1 månad och liknande men det är en annan sak.
Alla förkylningar orsakas av virus men virusinfektionen går över på några dagar. Det är bakterierna som kommer efteråt som ställer till med problem, som hos mig. Har nånstans i bakhuvudet att virusen aldrig ger sig på stämbanden utan det är alltid bakterier i farten då.
Sen kan man ju ta antibiotika i förebyggande syfte, man får alltid en sån kur efter provtagning av prostatan, men det är en annan historia. En avsevärt otrevligare och blodigare sådan.