Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min första ros inköpt, Mme Alfred Carrière
          Järfälla
          Inlägg 06-08-2003, 09:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

En klätterros inköpt. På Plantagen vid Bergianska fick jag "proffshjälp". Hon sa att den inte luktade och bara blommade i juli. Den var gammaldags, därför skulle den inte angripas av svartmögel och andra sjukdomar som moderna rosor, utan möjligen larver. Jag köpte den för att grenarna redan var så långa och många, och den var någorlunda vit. (Och för att jag aldrig kan bestämma mig.)

Så läste jag att den blommar månad 6-9 (i Din Trädgård av Karin Berglund) och att den doftar starkt och gott av citron och vinbär. Vad trevligt! Men den verkar allt lite väl rosa... synd!

Men i går på Zetas sa "Bosse Taggen" att noisetter inte riktigt funkar här. Jag bor i zon2. Han sa att i Skåne funkar den, men är kinkig här. De dör efter några år.

Så nu vill jag fråga er om ni vet något ytterligare om denna ros, egna erfarenheter mottages tacksamt?! Hur gör ni på vintern? Våren?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jutte
          Inlägg 06-08-2003, 13:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 1 657

Hejsan !

Jag vet inget om rosen du köpt men själv brukar jag på hösten kupa upp rejält med jord kring roten, det brukar räcka. Man kan ju också klä in rosen med juteväv eller liknande och fylla med löv så det blir lite isolerat. Då borde det fungera även där du bor. Ta inte bort skyddet för tidigt på våren bara, då kan den börja slå ut och fryser det då så mister du de knopparna. Lyssna inte så mycket på "experter" utan prova och se och gläds ifall du lyckas. Annars skulle ingen till slut veta om det går i zon 2 eller hur.

Lycka till
          Anders smile.gif smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon