CITAT (andersen @ 09-06-2006, 16:24)
Nej jag vill inte ha det så här. Jag tycker att det är bättre att söka och då kommer det upp ofta flera svar och synsätt på frågan.
Ok...
FAQ är inte en ersättning av forumet som många verkar tro, utan bara en liten kort sammanfattning av de vanligaste frågorna och svaren.
Det är bara en sammanställning av de allra vanligaste frågorna och hindrar inte att frågorna tas upp för diskussion i forumet. Tvärt om underlättar de för alla som vill vara med då de ger en överblick i ämnet.
Exemplet jag tog upp är bara för att visa betydelsen av FAQ, inte för att det ska var 100 frågor och svar i inledningen av varje forumsavdening.
Just exemplet ovan handlar ju om experter som uttalar sig i vanliga frågor.
Här är det ju tänkt att vi ska hjälpa och tipsa varandra.
För att underlätta detta hjälparbete kan det vara bra om det till exempel finns en förklaring överst i pallkragedelen på vad en pallkrage är och hur den kan användas.
Sedan ska ju forumet naturligtvis vara precis som det är. Man kan diskutera vidare om vad man tycker att en pallkrage är och hur den kan användas i oändlighet om man vill. Men det UNDERLÄTTAR om man inledningsvis har en liten genomgång av de vanligaste frågorna, så att nya själar som hittar hit slipper leta ihjäl sig eller genera sig med att ställa EXAKT samma fråga som 10 andra har gjort.