Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sjuka tomater, Vad är det för fel?
          Svante, zon 1
          Inlägg 07-06-2006, 16:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

I helgen var jag hemma hos mina föräldrar. Min pappa brukar odla tomater i ett stort växthus. I år mår de som synes inte bra. De undre bladen förtvinar och vissnar. Jag har gjort ett album med bilder och skulle vara tacksam om någon vet vad det kan bero på. Själv har jag aldrig sett något liknande, så jag är rådvill.

Fler bilder finns i mitt fotoalbum!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-06-2006, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag skulle nog ge tomaterna en chans toppen ser bra ut på plantorna. Och ev. kan det ju både vara näringsbrist och svampsjukdom inblandad.

När man odlar tomat flera år på samma ställe i jord är det inte ovanligt med korkrotssjuka i jorden som är en svampsjukdom som går på rötterna, när rötterna inte mår bra tar plantan upp näring och vatten sämre än den borde gjort = den får näringsbrist.

Pysslar man om plantorna med näring och vatten brukar de dock kunna funka hyfsat bra ändå även om skörden blir något mindre. Vi har korkrotssjuka på jobbet och det har funkat förvånandsvärt bra i flera år trots sjukdomen, vi lägger dock på rejält med gödsel + vattnar med ekologiska gödselmedel. Vi brukar även ha några ympade plantor på korkrotsresistenta grundstammar, att ympa tomat är dock inte så jättelätt så vissa år är det inte så många ympar som tar sig.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 05:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon