CITAT
Om man är nybörjare på trädgård är allt nytt -de djupgående frågorna kommer ju ändå , senare .
Ja, men när allt är nytt så är det väldigt praktiskt att ha de vanligaste frågorna och svaren nära till hands. Nu är väl inte du nybörjare och då har just du kanske ingen glädje av FAQ. Min fråga är bara varför man inte kan unna andra det. Är FAQ ett störande moment för dig i de andra forumen?
Tycker du att Ingemars info under Träd och buskar ska plockas bort, eller gör du som de flesta: läser det en gång och sedan inte ens tänker på att det är där, eftersom man redan vet vad som står?
Ingemars meddelande är till för nya deltagare och stör inte forumet i övrigt, precis om en FAQ. Ett hjälpmedel.
CITAT
Att bara hänvisas till FAQ eller att få rådet att söka är inte roligt när man är ny på ett forum , snarare hämmar det kommunikationen
Kan du tala om för mig vem som har påstått att man bara skulle hänvisa alla till FAQ eller sökning om man inför en FAQ?
Jag är starkt emot att nya som det nu är kan få höra att de ska "lära sig att söka innan de frågar". Däremot skulle färre bli hänvisade till det om det fanns FAQ. Ännu ett argumenten
FÖR FAQ som är helt felvridet...
CITAT
Däremot tycker jag att hur man startar upp album, och liknande tekniska förklaringar kunder finnas under test tex
men inget växtrelaterat -då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ...
Ja, jag är också för en FAQ eller liknande under testdelen av forumet.
Jag kan iof det mesta om det, men störs inte alls av att informationen blir lättillgänglig för andra.
Men om man vill lära sig hur tekniska saker fungerar kan man väl precis som du säger läsa en bok?

*lite smått ironisk*
Nej, lika för alla... FAQ kan behövas i de tekniska delarna för att underlätta för de som inte kan dem, och i vissa andra delar av forumet också ifall någon datanörd hittar hit som inte kan något om växter. Rätt ska vara rätt.
Läsa en bok funkar inte heller alltid.
Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer!
Massor av olika erfarenheter, råd och tips.