"varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor??"
Fint, det är en åsikt och argument jag kanske kan köpa, men då måste vi (enligt mig) faktiskt återinföra statskyrkan...

Håller med om att vi svenskar inte ska anpassa oss till invandrare i orimligt stor omfattning. Men nu är det ju så att en stor del av
svenskarna, medborgarna (tyck om det eller ej), inte är att betrakta eller behandla som kristna.
Långt över miljonen svenskar har rötter utomlands. Och då kan offentliga Sverige (där skola, sjukvård, etc ingår) köra med kyrkliga seder som diskriminerar en stor del av medborgarna. I detta fallet barn.
Jämför med andra länder med invandring i samma storleksordning, som Frankrike, där är staten och skolan väldigt långt icke-religiös.
Däremot är det fullkomligt totalt ok, och värt att uppmuntras, att vi på vår privata fritid ägnar oss åt så många gamla traditioner som vi finner önskvärt.
Som avslutning kan jag säga att jag när det gäller skolmåltider inte är för en favorisering av olika grupperingar. Endast medicinska skäl bör vara grundande för speciell kost. Svensk skola kan inte ta hänsyn till kostråd från flera tusen år gamla sagoböcker, om inte skolledningen på enskilda skolan beslutar annorlunda (och det ryms inom budgeten). Om man inte vill äta kött, gris, stuvade makaroner, då kan man äta grönsaker och knäckebröd. Eller tvärtom. Japp, just nu har jag på mig min matfascistmössa
Vill dessutom inte att sjukhus ska plocka ner bilder på grisar, som hänt i exv en barnavdelning i Norge. Bättre att man i mångkulturens namn då kompletterar med en, tja, kamel eller nåt. (Däremot bör ett sjukhus såklart inte tvinga i barn gris om de inte vill äta det)