CITAT (Pirum @ 14-06-2006, 03:03)
Fint, det är en åsikt och argument jag kanske kan köpa, men då måste vi (enligt mig) faktiskt återinföra statskyrkan...

Tja, om vi nu verkligen HAR skiljt kyrkan från staten kan väl diskuteras,

-I praktiken tycker jag det är Status Quo på den punkten. Samma gamla kommunpolitiker sitter i kyrkoråden, och allierar sig med sine gelikar som dom alltid gjort. Dom skriver bara inte ut sin partibokstav bakom namnen längre...
Dessutom ÄR väl faktiskt kristendomen fortfarande statsreligion i Sverige?! Tror tillochmed att det står nåt i stil med "Sveriges lagar vilar på kristna värderingar" i nån 'konstitutionstext' nånstanns. (Kan vara ute och cykla där...)
Jag tror hela den här tramsiga och så typiskt svenska "diskrimineringsebatten" är en gigantisk
björntjänst för invandrarna! Dom känner sig säkert bara mer utanför när dom "i all slätstruken välmening" får klä skott för en traditionsbefriad, religionsneutral och intetsägande skolavslutning, något som dom själva inte tycks efterfråga i nån större omfattning.
Hittills har jag inte sett en enda invandrare, muslim eller jude etc offentligt kräva att de skall befrias från den förnedrande seden att behöva "besudla sina fötter" genom att tvingas trampa kyrkogolv på skolavslutningen! Tvärtom tror jag många invandrare gärna vill ta till sig/bli en del av VÅRA traditioner!
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "