CITAT (Pirum @ 13-06-2006, 19:30)
Om man begränsar sig till de mest icke-religiösa verserna av "Den blomstertid..." så tycker jag helt klart att man bör kunna sjunga den på skolavslutningar, då den av folk flest inte uppfattas som religiös utan mer som en skolsång.
Att vi inte ska ha skolavslutnignar i kyrkan tycker jag däremot verkar helt rimligt. Har vi bestämt att vi ska ha ett samhälle som är mångkulturellt så måste vi ta konsekvenserna av det. Att ateist-barn tidigare fått gå till kyrkan må vara hänt, en kyrka är ju för dem ingenting. Men för en jude, muslim, whatever, gå till kyrkan, det kan ju vara svårt speciellt för ett barn. Detsamma gäller julspel.
Däremot tycker jag att Lucia gott kan vara kvar om de kristna delarna skalas bort, i grunden är det ju ett tämligen hedniskt firande.
Där har du faktiskt fel! Jag jobbar i svenska kyrkan och vet att att judar, muslimer och människor av andra religioner har överlag inga problem med att gå till en kristen kyrka. Av dom får man mer respekt för att man håller sin religion högt. Med ateister och agnostiker och Jehovas är det ju en annan sak såklart. Jehovas går inte in i en svensk kyrka eller frikyrka. Ateister bryr sig inte särskilt mycket, agnostiker låter nog bara bli.
När vi hade konfirmandhögtid för ett tag sen var det mer än en med slöja
t ex.
Dom största motståndarna till kyrkan, som jag upplever det, som ändå är mitt i det och träffar på "problemet" då och då är "svensson" som inte vet så mycket om kyrkan men ändå ska hävda sin sk rätt att minsann inte göra något som JAG inte vill.. fråga istället barnen vad dom vill. Jag tror att barn tycker att det är högtidligt och festligt att ha avslutning i kyrkan. Och om man är rädd för hjärntvätt eller liknande för att man går till kyrkan en gång om året och sjunger "den blomstertid nu kommer" har ni OTROLIGT höga tankar om Svenska kyrakn.
Det finns betydligt farligare och värre saker barn utsätts för dagligen än att gå till en blomstersmyckad kyrka och avsluta ett långt skolårmed lite fin och stämningsfull musik.
Jag undrar en sak, hissar ni inte flaggan heller som ju faktiskt är ett kors, för att inte stöta er med muslimer t ex..
Tack för mig!
p.s Lucia är ett katolskt helgon från sicilien som dödades för sin kristna tros skull..d.s