Mycket vettiga åsikter och tankar i denna tråd!
Jag är nog mest inne på att man inte borde ha skolavslutningen i kyrkan, sedan kan ju kyrkan själva anordna någon form av cermoni, ritual, eller gammeldags skolavslutning för de som vill (efter den ordinarie skolavslutningen i till exempel aulan/på skolgården). Då får man väl ut det bästa av båda alternativen tycker jag.
En kille jag känner jobbar i fältgruppen med ungdommar, och han har valt att gå ur Svenska kyrkan. När det beslutades att de skulle samarbeta med en skola på skolavslutningen vägrade han att delta i kyrkan, som en markering för sin åsikt i frågan.
Till saken hör också att barn med annan religiös bakgrund (samt deras familjer) hade motsatt sig att de skulle vara just i kyrkan. Även en del icke troende var emot det.
Jag tycker att det är synd att man ska tvinga på folk traditioner. Skolavslutning är så mycket mer än kyrka för mig. Det finns massa fina traditioner kring skolavslutning som inte är lika religiöst laddade som just att samlas i en kyrka för att lyssna på en präst (oavsett om han inte pratar om gud).
I Sverige finns det en utbredd tradition av att INTE delta i kyrkliga sammanhang, inte ens under religiösa högtider (även om det då brukar dyka upp lite mer folk).
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|