CITAT (Reserv @ 14-06-2006, 11:46)
Är det ingen av motståndare till kyrklig skolavslutning som vart på en sån på många år här eller? Vart det religiösa budskapet ligger i en skolavslutning ser jag inte och har heller inte upplevt. Präster håller ett kortare tal om sommarlovet och att va´rädd om sig själv och andra.....är det niondeklassarnas avslutning så är det om att gå ut i vuxenlivet och allt va´det innebär. Rektorerna håller däremot låååååånga tal som ingen orkar lyssna på ibland. Kyrkan är bra på många sätt, dels så känns det lite mer högtidligt att gå dit finklädd för alla barn, dels så har kyrkan bättre akustik när barna ska sjunga och spela. Om det nu skulle va´så många invandrare som skulle motsätta sig en skolavslutning i kyrkan så är det juh upp till var och en att komma, inte ska våra svenska barn behöva ändra sina traditioner att få fira avslutningen i kyrkan för att några få motsätter sig det. Nån sa att man får ta seden dit man kommer, och det har jag sagt förr också, varför ta sig ända till sverige när man flyr, istället för att ta sig till närmaste ickekrigande land som har ens egen religion. Om man nu alltså har så mycket emot våra traditioner. Att fira avslutning i en aula....alla skolor har inte ens nån aula, och skulle den firas där så är det inte många som skulle klä upp sig för avslutningen, det blir slitna brallor och gympadojor. Det sista är inte sagt som ett antagande, det är fakta från skolor som inte firar i kyrkan för att den ligger för avsides.
Instämmer tillfullo. Dessutom tror jag inte för ett ögonblick barnen själva ser det som annat än spännande och högtidligt med avslutning i kyrkan.
Är det något som är indoktrinering så är det nog de vuxnas ställningstagande i frågan. Är själv inte troende men jag kan ändå tycka att kyrkobyggnader är vackra och stämningsfulla. Man måste inte vara religiös för att besöka en kyrka.