CITAT (Hannele @ 14-06-2006, 13:22)
Men sexualitet är inte ärftligt; homosexuellas barn blir inte homosexuella.
"Ärftligt" kan väl beskrivas på olika sätt. Ögonfärg är ärftligt, men det är ingen garanti att en brunögds barn blir brunögda.
Själv struntar jag i vad homosexualitet beror på, det rör ju inte mig och vad vuxet folk gör med varandra frivilligt det har jag inte så många åsikter om.
Men däremot finns det homosexuella som väldigt gärna vill veta om det exempelvis är genetiskt. Eftersom de då skulle få klara papper på att det är en naturlig variation som absolut inte kan "botas" genom bön eller annat strunt.
Samtidigt finns det homosexuella som INTE vill att det ska vara genetiskt, eftersom de då får papper på att de är avvikande från normen, dvs, onormala. Och om det inte är genetiskt, vad är det då som gör folk homosexuella? Miljön? Uppfostran? Ett veritabelt minfält.
Sen finns det väl sådana som hävdar att sexualitet helt och hållet är en social konstruktion. Men den typen av extrem antibiologism har jag själv svårt att tro på.
Det känns som att den forskning man ibland läser om detta i i Illusionerad Vetenskap och andra tidningar ofta ifrågasätts av ungefär alla. Bedrivs det någon seriös forskning på området? BÖR det bedrivas forskning alls på området? Åsikterna verkar lika många som antalet personer som skriver och läser.
I slutändan kanske man kan nöja sig med att en del är homosexuella, och det är helt ok. Orsakerna kanske är oväsentliga.