Det är mycket snack om att ta seden dit man kommer.
Men nu handlar det väl ändå om att det är många svenskar som just vill förändra detta.
Jag anser att det är rent oetiskt att ha skolavslutningen i kyrkan.
Sedan att jag själv är medlem i svenska kyrkan, är konfirmerad och har varit fadder åt konfirmander som är yngre, åkt på resa till ett kloster i Frankrike med yngre konfirmander samt sjungit i kyrkans barnkör, ungdomskör och vuxenkör, och dessutom jobbat i något år på ett kristet dagis... Det hör liksom inte hit.
(Men jag berättar ändå lite om dagiset här)

På det kristna dagiset fick barnen lära sig en hel del om världen, utifrån ett kristet perspektiv. Föräldrarna hade valt att sätta sina barn där. Det var bordsbön och morgonbön och gulliga barnsånger om Gud och Jesus. Jag tyckte mycket om stämningen där, och saknar jobbet ibland, både barnen och personalen.
Vad föräldrar väljer att lära sina barn är en sak som jag inte lägger mig i (så länge det inte inbegriper att skada andra mm). Och i detta fall så kan jag inte säga att det var något negativt, föräldrarna hade gjort valet, och jag kommer inte att vilja att mina barn ska lära sig "sanningar" om saker som jag inte håller med om.
Jag har ingenting emot kyrkans verksamhet, jag tycker bara inte att det har med skolan att göra. (Om det inte gäller en religiös friskola).
Seder förändras över tid. Och tur är väl det.