Sådana här frågenbanker har en tendens att antingen vara så grunda att man överhuvudtaget inte vet vad trädgård och växter är om man skall ha ett utbyte.
Eller så blir frågorna så många att de ändå är svåra att överblicka och det blir ett himla grävande om man skall hitta vad man söker. VIsserligen är de flesta av oss vana att gräva, men med spade förstås.
En sak som gör just ett fora levande är kommunikationen. FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte.
OCh jag kan tänka mig kommentarerna. Har sett dom förut. Ifall någon nubliven medlem dristar sig till att fråga. De har kanske inte hittat just det de söker eller så stämmer det inte in precis. Ska de då mötas av ovänliga kommentarer om att de skall söks i FAQ först och lär dig använda sökfunktionen.
Jag föredrar faktiskt att man som idag är fri att ställa en fråga och får att vänligt svar, så att den nye medlemmen inte känner dig avvisad.
Saker och ting utvecklas nog en del också. Det gär att antalet frågor med tiden kommer att bli väldigt stort och svåröverskådligt och en del saker ganska inaktuella. Vem har funktionen av att rensa i FAQ. Det ligger ju en massa jobb bakom sånt?
FAQ tror jag skulle göra att folk kommunicerar mindre och forat blir ett dött bibliotek.
Och för övrigt vem är kunnig och aktad nog att svara i ett FAQ bibliotek.
Redan som det är nu så kan man bli åthutad med att det är bara verkligt kunniga som skall svara på trädgårdsfrågor.
Ett FAQ förutsätter att någon person lägger ner väldigt mycket arbetstid och vem skulle göra det, vi får vara tacksamma att Ingemar lägger ner så mycket tid på oss som han gör.
Sedan undrar jag om inte det rätta stället att ställa frågan på är inne på trädgårdsforat.
Vi på småprat skall väl inte få hålla oss till någon FAQ-mall. Ordet är väl fritt här, än så länge i alla fall.