CITAT (Fru fet @ 21-06-2006, 11:51)
Stackars dig Neetave

! Jag hoppas att du snart får svar från läkaren. Sen frågar som jag brukar göra på jobbet: Hur har du det med slemhinnorna? Vissa kvinnor får mycket torra slemhinnor efter menopaus och detta kan vara en bidragande orsak till återkommande UVI. Ibland kan man bli hjälpt av en östrogenkräm tillexempel. Det finns även förebyggande behandling mot UVI att ta till om det behövs, exempelvis antibiotika i lågdos. Vissa kvinnor får också utskrivet antibiotika att ta efter samlag (om det är då besvären börjar). Ibland försöker man med att surgöra urinen med hjälp av ett läkemedel som heter Hiprex . När det gäller tranbär/lingon är det inte den surgörande effekten man är ute efter i första hand utan effekten på slemhinnan i urinröret - den lär bli mindre mottaglig för bakterieangrepp. Njurara är ett buffrande system och det krävs rätt mycket syra för att förändra urinens pH. Nåja, nu skall jag sluta tjata! Hoppas du snart blir frisk och att du får komma på en ordentlig undersökning.
Jag har sån östrogenkräm men är lite rädd för den, har dessutom bestämt mig för att inte ta östrogen alls. Har inga problem med slemhinnorna alls och ingen annan övergångsproblematik heller. Inte säkert jag får det heller, mamma märkte inte av sin och sånt brukar ju gå i arv.
Hiprex har jag haft sen april och har på eget bevåg dubblat dosen när jag känt att det är på väg. Dricker dessutom mycket vatten med isbitar av ren pressad citron.