Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En lösning på spanska snigelsjukan eller?
          Green Thumb
          Inlägg 21-06-2006, 22:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 7 744

Efter att har ägnat tre timmar per dag på snigeljakt under växtsäsongen kom jag underfund med att jag kämpade ett ojämnt krig. Det måste finnas mer till trädgårdslivet än detta!! Jag höll på att tappa lusten till trädgården totalt. sad.gif

Inspirerad av en hostaodlare i Iowa, USA så experimenterade jag med min egen lösning på mördarsnigel problemet. Det har fungerat för mig och passar mig som trädgårdsmänniska. Jag har inga småbarn och hunden verkar inte alls brys sig om lukten. Sniglarna dör nästan omedelbart, torkar upp och blir till slut som träkol eller sega gummikulor beroende på om solens strålar når deras döda kroppar eller inte. Jag plockar dem endast om de ligger på gångplattorna. Metoden är billig och lätt. Man skall iakta försiktigt när man blandar det och handskas med det, men det få man också göra med Round-up och dyl. (Tänk på att lämna svart skogsniglar och snäckor i fred.) Jag ”jagar” morgon och kväll och har sommarblommorna i fred. För den som tycker att 3 l vätska är för tung kan man halvera receptet.

Man behöver en stor sprutflaska (storlek 5 l passar bra) som man kan pumpa upp trycket i. Sedan blandar man 1 dl teknisk ammoniak med 28 dl vatten. (1:28) Denna lösningstyrka fungerar på de spanska sniglarna. Jag har prövat svagare lösningar där man kan spruta direkt på växterna men dessa tar inte på spanskan. Man riktar strålan direkt på snigeln i ca 3 sekunder. Man kan spruta en ring runt en älskad växt, rabatt eller kruka. Jag sprutar längst dikeskanten som ligger utanför häcken. De korsar inte den linjen. Upprepa behandlingen under regnig väderlek.

Lycka till!
          biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Milex
          Inlägg 22-06-2006, 17:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem nr: 4 549

Ska prova att använda teknisk ammoniak istället för Snigeleffekt som barriär i slänten där uschlingarna kommer inmarscherande i flertal.
          Tack för tipset biggrin.gif

--------------------
          Strömstad zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon