Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rabattproblem, Varför vill det inte växa?
          Karrolina
          Inlägg 24-06-2006, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej!

Jag flyttade till hus förra året och i våras (April-maj) renasde jag ur allt ue en rabatt för det var nästan bara ogräs och satte nya plantor islället. Jag försökte tänka på att det skulle vara växter som skulle trivas i läget.

Stockrosorna som sitter i den södra delen av rabatten växer bra.

I norr bakom ett plank växer funkia och jätterams som också växer bra. Sen är det värre med den smalbladiga lungörten som ser lite gulaktig och rostig ut. Är det rost tror ni? kan den få det?

I öster satte jag digitalis som blommar men plantorna är bara ca 20 cm höga. Sen är det tre plantor betonika (fast pappa säger att det är urformia men det kanske är samma sak?) där blommar en av dom. Ingen av dom har växt sig särskilt stora. Sen är det riddarsporrar. Två har växt ganska bra, är ca 40 cm höga. En har nästan dött och en är förkrymt. Rosenvial satte jag fyra st men det är bara två kvar.

När jag hade rensat ur rabatten var jorden väldigt sandig. Jag jordförbättrade med säckkoskit (fast det skulle nog ha varit mer än jag tog)och hade i algomin.

Jag har riddarsporrar i österläge i en annan rabatt med endast ny köpejord. Där växer dom jättebra. Därför antar jag att det är något som är fel med jorden. För lite näring? För lite vatten? Fast jag har varit noga att vattna tror jag.. Vad ska jag göra för att det ska bli bättre? Jag tar gärna emot allmänna gödslingsråd för perenner också!

Jag lade alldeles för mycket pengar på plantor så det skär i hjärtat när dom inte mår bra... sad.gif Jag såg framför mig en prunkande rabatt när jag köpte dom. Naiv kanske? unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-06-2006, 23:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns några saker man kan göra, i en sandig rabatt blir det ofta lite torrt + näringsfattigt så antingen kan man anpassa växtvalet och välja växter som gärna sitter lite torrt och magert eller så gräver man ner rejält med organiskt material (1-3dm beroende på jorden) som håller kvar fukten och näringen.

+Man kan ju vattna ofta ifall det är växter som inte vill ha det alltför dränerat + när det är sandjord rinner näringen ganska snabbt igenom så det kan kanske vara bra att dela upp näringsgivorna och ge gödning flera gånger från våren och fram till runt midsommar ungefär. Gräsklipp kan också funka bra som gödning, täcker man jorden med gräsklipp (ej ända upp mot plantorna) hålls även fukten i marken kvar längre.

Betonika och Digitalis brukar dock kunna växa på ganska torra ställen men de kanske hade velat ha lite mera näring. +Och sedan är det ju också så att många växter växer inte så mycket första säsongen ibland växer det mest under jord det första året. Digitalisen lär dock sprida på sig så är du inte för nitisk med rensningen kommer du få många såna plantor nästa år.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon