Hej!
Jag flyttade till hus förra året och i våras (April-maj) renasde jag ur allt ue en rabatt för det var nästan bara ogräs och satte nya plantor islället. Jag försökte tänka på att det skulle vara växter som skulle trivas i läget.
Stockrosorna som sitter i den södra delen av rabatten växer bra.
I norr bakom ett plank växer funkia och jätterams som också växer bra. Sen är det värre med den smalbladiga lungörten som ser lite gulaktig och rostig ut. Är det rost tror ni? kan den få det?
I öster satte jag digitalis som blommar men plantorna är bara ca 20 cm höga. Sen är det tre plantor betonika (fast pappa säger att det är urformia men det kanske är samma sak?) där blommar en av dom. Ingen av dom har växt sig särskilt stora. Sen är det riddarsporrar. Två har växt ganska bra, är ca 40 cm höga. En har nästan dött och en är förkrymt. Rosenvial satte jag fyra st men det är bara två kvar.
När jag hade rensat ur rabatten var jorden väldigt sandig. Jag jordförbättrade med säckkoskit (fast det skulle nog ha varit mer än jag tog)och hade i algomin.
Jag har riddarsporrar i österläge i en annan rabatt med endast ny köpejord. Där växer dom jättebra. Därför antar jag att det är något som är fel med jorden. För lite näring? För lite vatten? Fast jag har varit noga att vattna tror jag.. Vad ska jag göra för att det ska bli bättre? Jag tar gärna emot allmänna gödslingsråd för perenner också!
Jag lade alldeles för mycket pengar på plantor så det skär i hjärtat när dom inte mår bra...

Jag såg framför mig en prunkande rabatt när jag köpte dom. Naiv kanske?