Hej!
Jag kommer genast att tänka på Tulpanträd, Lirioidendron tulipifera eller Näsduksträd/Duvträd, Davidia involucrata. Båda dessa träd blommar vackert, men det kan ta sin tid, tulpanträdet blommar inte förrens efter 20-25 år. (rätta mej om jag har fel!) Tulpanträdet blir 12 - 15 m högt och har mycket vackra blad, höstfärgen är OK, men inte särsklit utmärkande. Näsduksträdet blommar överdådigt i maj med vita "näsdukar" hängandes i hela trädet. Det blir 6-10 m högt. Jag vet ej hur gamla dessa träd blir, men ska du ha ett riktigt gammalt träd är nog en ek det säkraste valet. Annars tycker jag att lind är ett fint vårdträd. Silverlinden, Tilia tomentosa doftar svagt an honung när den blommar.
Rödblommig hästkastanj, Aesculus x carnea 'Briotii' blir 9-12 m högt och har röda blommor på våren. Den vill dock ha god tillgång på vatten.
Amerikansk hästkastanj, Aesculus pávia har illröda blommor (se bilden) Det ska vara härdigt i zon 1. I övrigt vet jag inte mycket om det.
Äkta valnöt, Juglans regia (och andra valnötter) tycker jag är fina träd, inte bland de allra vanligaste. Det har just ingen blomning att tala om, men kan ha upp till halvmeterlånga blad.
Hälsningar Lars