Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hosta, Växer inte
          dajo
          Inlägg 24-06-2006, 20:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 1 722

I mitten på maj (drygt en månad sedan alltså) planterade vi en Funkia (Hosta 'Dancing in the rain') tillsammans med en kaprifol och två Kaukasisk Förgätmigej, alla krukodlade. På platsen var det tidigare gräsmatta så jag grävde ur ordentligt och lade ner helt ny jord på säck (bra sådan), blandade också i en del kogödsel i jorden.

Alla plantor har satt fart rejält, precis som andra nyplanterade perenner i trädgården, jag har vattnat regelbundet och kaprifolen har säkerligen växt 50 cm på en månad. Förgätmigejen var inte så stora heller när jag planterade dem. Plantorna står i halvskugga (österläge) och har sol från morgon fram till 14-tiden.

Som ni ser på bilden nedan är bladen lite sargade på Funkian och detta kom sig av en kraftig hagelskur dagarna efter den planterades. Men problemet är alltså att den inte vill växa, tror att det endast kommit två nya blad och den här sorten skulle bli över 1 meter i diameter.

För att ni skall få en uppfattning av hur ynklig den ser ut så lägger jag med en bild där även Förgätmigejen syns.

Vad tror ni, kommer den sätta fart av sig själv eller skall jag sätta in några åtgärder, kan det vara gräset som krypit för nära eller finns det något annat jag bör tänka på?

--------------------
          Bor i Stockholm zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-06-2006, 18:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag planteradde ut mina hostor dom ena eller dne en gruppen växer på jätte bra medans den andra har inte rört sig alls å dom har någ varit i marken nu i över ne vecka så dte kna ju vara både läget å olika invider av plantor
          *stavfedl upsi*

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon