CITAT (kristerh @ 26-06-2006, 20:08)
Jag väntar o väntar på nyttodjuren men de lyser med sin frånvaro

snart blir det gift, allt är helt insolkat med bladlöss

vita flygare är oxså poppis denna sommar.
krister
Jo, det finns en hel del bladlöss, och det är ju inte så kul när man vill ha fina trädgårdsväxter (och inte som jag är djupt intresserad av inskets- och smådjurslivet som medföljer trädgårdsväxterna

).
Vita flygare ser jag också här och var.
Innan du tar fram gifterna, prova att spruta med vanligt vatten, ganska stark stråle med vattenslang, om du har möjlighet.
Det hjälper mycket, men som Åsa säger så behöver man upprepa det. Men det gäller ju vad man än gör, man behöver alltid vara allert!
Eller sätt på handskar och kläm. Kläm, kläm, kläm. Det hjälper också, mer än man tror. Och visserligen lär du klämma ihjäl vänner tillsammans med skadegörarna, men det går inte att jämföra med gift i alla fall.
Det "kliniskt rena" får man (kanske) enbart med hjälp av gift, men är det verkligen värt det? (Och "vem" avgör "värdet"... ?? Det är ju ändå så att det är det vanliga trädgårdsfolket som står för den största giftförbrukningen och därmed också giftföroreningen.)
Helt och hållet kan de naturliga fienderna ju inte ta bort skadegörarna, då skulle ju även den-naturliga-fienden dö bort! Men de bidrar med att hålla balansen!
En trädgård i balans är balans även för själen, är min erfarenhet. Liksom
all naturupplevelse är. Och visst är trädgårdens största värde ändå närheten till det som växer, blommar och lever, en bit oas, en bit egenskapad natur att dra sig undan världens larm.
Kanske är det som du säger, att de naturliga fienderna inte funnit vägen till din trädgård. Kanske finns de där fast du inte ser dem.
De är oftast varken stora eller iögonfallande, ofta är de skyddsfärgade och man kan få leta länge innan man ser dem. Äta eller ätas är naturens regel nr ett, och även fienderna har fiender och står på andras matlistor, så de vill inte gärna bli uppmärksammade.