Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> lite naturliga fiender
          amaira
          Inlägg 27-06-2006, 09:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Åsa (Mälardalen zon 2) har ju redan visat några foton på bladlössens naturliga fiender, bl.a. blomflugelarver. Jag visar några fler.

Bladlöss är inte stora och deras fiender är ofta inte heller särskilt stora, eller lätta att få syn på. Naturens regel nummer ett är ju (som sagt) äta eller ätas, och även de som äter finns själva på andras matsedel, så de föredrar att inte gör något väsen av sig.

Vill man finna blomflugelarverna, får man leta lite bland bladluskolonierna, och veta vad man letar efter.

Från början är de små (de kommer ju från små flugägg) men de är glupska och växer snart till sig.

Fluglarver har varken käkar eller tänder. Några ben har de inte heller. De ser ut som små söta sälar som balanserar en boll på nosen, när de äter.

Först spetsar de en bladlus med sin munhake.

Sedan kastar de upp huvudet i luften och suger ur bladlusen. (det är då de ser ut som små söta sälar)

På nästa bild finns fyra blomflugelarver varav en suger ur en bladlus, och en verkar ha ätit klart och snart är redo för förpuppning. Bland bladlössen syns även en mamma med några ungar till höger i bild.

Det finns flera olika arter blomflugor som har bladlusätande larver. Så larverna kan se lite olika ut. En del är vackert men diskret färgade, som den här på min pekfingertopp.

Medan andra är rent gröna.

Vilken sort som här till vilken blomfluga vet jag tyvärr inte än. Men när artdatabanken ger ut sin blomfluge-nationalnyckel nästa år, så kommer jag säkerligen att få reda på det.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          rosita
          Inlägg 27-06-2006, 12:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Vilka otroliga bilder! Fantastiska! Duktigt jobbat! Tala om för oss när boken kommer! wub.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 07:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon