Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 4 284
hejsan jag har två sibiriska äppelträd ,ett planterat förra våren melonia och ett planterat i vår. det jag planterade förra våren har inte fått några blommor ,har jag för bråttom eller ? bor i zon 6-7.Kan någon ge mig värdefulla tips om skötsel. Helen
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 3 902
På vilken grundstam är de satta på och vilka sorter er det? Vart köpte du dem? Det jag hört om äppleträd från de mycket kallare om råden brukar spaljera dem mot markenca. 40-60 cm höjd och vinkelrätt mot kycklingnät. Hela träden låg under snön hela vintern. Ett sätt som jag inte sett annars. Med bra grundstam hög eller låg så karas offta vintern hos oss och med härdiga sorter så klaras vintern för trädet men sedan skall frukten hinna mogna så den blir god. (Det går att få en zon 1 på rätt grundstam att klara ett kallt klimat men frukten blir inte alls vad den borde) Därför skulle det vara roligt att höra det jag frågade om om du har tid till att svara. (Ympade finska och rysska sorter men ympriset var så klent att de nästan höll på att dö men i år växer de så det knakar i träna zon5 blåsigt.)